Hans Kuijs Beeldend Kunstenaar

curriculum vitae

 

statement

 

links

 

contact

 
 

citaat uit : Presentatie documentaire Hans Kuijs 

Leveroy, 13 januari 2011


Dan de film zelf. Een portret van Hans Kuijs met de veelzeggende titel: Ik ben een opeenstapeling van al mijn werken.

De film gaat over de kwetsbaarheid die de kunstenaar verwoordt als hij het over het presenteren van zijn werk heeft. En over de kwetsbaarheid die hij voelt tijdens het maken van de film. Maar hij durf het aan, want het tonen van kwetsbaarheid is misschien wel de opening voor andere mensen om zich ook zo op te stellen naar zijn kunst.


Film is het vastleggen van beelden en woorden tegelijkertijd. De kunstenaar loopt hiermee het risico dat zijn woorden voor altijd worden herhaald en leidend zijn voor de rest van zijn leven. Waarom noem ik dit een risico?

Voor mij is een van de meest aantrekkelijke eigenschappen van een kunstenaar het blijven zoeken naar vernieuwing en verdieping door het stellen van de juiste vragen. En dan bedoel ik niet dat er elk jaar een nieuwe stijl wordt bedacht. Het gaat om de blijvende zoektocht naar de innerlijke noodzaak om iets te verbeelden en het vinden van de juiste techniek die daarbij past. Daarvoor moet er ruimte zijn voor het experiment. En die experimenten passen niet altijd meteen in een uitgebalanceerde oeuvre opbouw. Als er op een willekeurig moment in dit leven een verhaal wordt geschreven en beelden worden vastgelegd, dan kan dit de kunstenaar voor de rest van zijn leven te bestempelen. De uitdaging is om de beelden en woorden zo te kiezen, dat er opening is voor ontwikkeling, zonder al te oppervlakkig te blijven.

En dit heeft Gerard gedaan. Hij heeft Hans op de huid geobserveerd, prachtige momenten vastgelegd, het intuïtief zoeken naar de juiste hand om iets te tekenen. Maar het is geen afgerond portret geworden. Het biedt opening naar verdere groei, want Hans Kuijs is een kunstenaar die helemaal past in mijn geschetste beeld van de onderzoekende kunstenaar, die nooit klaar is, altijd de juiste vragen stelt en zich niet laat leiden door een wellicht verstandige oeuvre opbouw.


Drs.Liesbeth Schreuder, kunsthistoricus ©